• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Netwerk Muziekdocenten Pabo

  • Lesmateriaal
    • Koor
    • Pabo
    • Primair onderwijs
    • Toetsing
  • Vereniging
    • Beleid
    • Jaarverslagen
    • Ledenvergaderingen
    • Studiedagen
    • Werkgroepen
  • Info
  • Login
  • Home
  • Over ons
    • Bestuur en beleid
    • Studiedagen
    • Werkgroepen
  • Events
  • Vakspecialist Muziek
    • Inhoud van de opleiding
    • Leeruitkomsten
    • Deelnamecriteria
    • Veelgestelde vragen
    • Lesplaatsen
    • Contact
    • Vakspecialisten
    • Voor de school
    • Historie
  • Contact
  • Weblinks
  • English

Leeruitkomsten

De volgende leeruitkomsten zijn geformuleerd voor de opleiding: 

Algemeen
De vakspecialist muziek creëert muzikale leersituaties waarin hij muzikale ontwikkeling stimuleert bij de kinderen van groep 1 tot en met 8 in de basisschool. De vakspecialist muziek heeft in het ontwerp en de uitvoering aandacht voor de kwaliteit, onderbouwt keuzes in repertoire, didactiek en leerlijnen, en geeft daarbij actief muzikaal leiding aan alle groepen. Hij reageert op muzikaal gedrag in leersituaties door te observeren en luisteren. 

Zingen
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin hij een groep kinderen een gevarieerd en bij hun ontwikkeling passend repertoire laat zingen. Hij doet dit met aandacht voor kwaliteit door onderbouwde keuzes in repertoire, didactiek, effectief en muzikaal leidinggeven en doelmatige stemvormende activiteiten.    

Spelen
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin hij kinderen (bege)leidt in het spelen van muziek in een rijke leeromgeving waarbij hij de eigen verworven muzikale vaardigheden inzet.

Luisteren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen een breed scala aan (gerichte) luisterervaringen opdoen passend bij klank, vorm en betekenisaspecten van muziek. Hij maakt in het ontwerpen van onderwijs weloverwogen keuzes zodat hij de auditieve waarneming traint, het muzikale geheugen bevordert en het luisterrepertoire van kinderen vergroot.

Componeren en Improviseren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen muzikale creativiteit ontwikkelen door te componeren en improviseren (ook digitaal). Hij integreert andere muzikale gedagsvormen zoals zingen, spelen op instrumenten, lezen, noteren, bewegen op een natuurlijke en muzikale manier. 

Lezen en Noteren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen picturale, grafische en traditionele notatie leren hanteren zodat zij muzikale vaardigheden en inzichten verwerven in de taal van de muziek. 

Bewegen
De vakspecialist ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen klankeigenschappen, vormprincipes en betekenisaspecten van muziek ervaren en omzetten in beweging. Hij stimuleert het muzikale belevings- en bewustwordingsproces van kinderen door beweging. 

 

Primary Sidebar

Zoeken

E-learning

  • Vakspecialist muziek

Recente berichten

  • NMP Studie ééndaagse 3 november 2025 14-09-2025
  • NMP Studie Tweedaagse 10 en 11 April 2025 09-04-2025
  • NMP Studie tweedaagse 15 en 16 april 2024 02-03-2024
  • NMP Studiedagen ’23-’24 19-04-2023
  • NMP Studie tweedaagse 30 en 31 maart te Vlissingen 09-01-2023

Nieuwste reacties

Geen reacties om weer te geven.

Archieven

Footer

Meta

  • Registreren
  • Login
  • Berichten feed
  • Reacties feed
  • WordPress.org

Support

  • Contact
  • Sitemap
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Privacy-verklaring

Social

  • Facebook
  • Twitter
  • Home
  • Over ons
  • Events
  • Vakspecialist Muziek
  • Contact
  • Weblinks
  • English

© 2017 Netwerk Muziekdocenten Pabo - Website by UPworks

We gebruiken cookies om je een optimale gebruikservaring te geven op onze site. Als je doorgaat dan gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. OkLees meer