Judith van Vliet – Stevige basis voor verdere ontwikkeling
“De opleiding tot vakspecialist heeft me veel bagage gegeven, om daarna als gecertificeerd vakspecialist aan de slag te gaan. Inspirerend is de grote hoeveelheid ideeën en informatie, die tijdens de studiemomenten met enthousiasme worden aangereikt door de muziekdocenten. Je kunt ze direct toepassen de praktijk. De theorie (over het KVB-model en de muziekdomeinen) werd tijdens de studiemomenten vaak direct gekoppeld aan een praktijkopdracht. Dit heeft een stevige basis gegeven, waaruit ik verder werk in de huidige praktijk. Het fijne van de opleiding zijn de vele leermomenten. Onder andere de feedback op je leiderschap, zoals bij het goed aanleren van een lied en het leiden van een ensemble tijdens b.v. improvisatie. Ook leer je veel van je medestudenten. Na de opleiding ontwikkel je je verder vanuit de stevige basis van theorie en praktijk. Ik ben na de opleiding werkzaam als vakspecialist op mijn eigen school voor één dag in de week en maak plannen voor de toekomst, om meer dagen muzieklessen te gaan geven. Het heeft me veel gebracht”.
Judith is leerkracht basisonderwijs en heeft binnen haar school na de opleiding vakspecialist muziek (Utrecht, 2016) uren voor muziek binnen haar basisschool gekregen.
Jan Turkenburg – Een website hoort erbij
“Ik wil de kinderen graag basisvaardigheden aanleren waarmee ze in hun vrije tijd verder kunnen gaan. Ik merk dat de kinderen erg enthousiast zijn voor muziek. Voor mijn scholen heb ik daarom een speciale website ontwikkeld. Op www.muziekleraar.tk kunnen de kinderen de liedjes die ze hebben gezongen zelf downloaden en beluisteren. Soms zet ik er ook geluidsopnames en foto’s op. Er wordt veel gebruik van gemaakt. Een van mijn basisscholen noemt zich “een muzikale basisschool”. Het is tevens een brede school met in de naschoolse activiteiten een sterk accent op muziek. In deze naschoolse activiteiten vindt ondermeer verdieping en aanvulling op de muzieklessen plaats. Het is de bedoeling om hier een schoolkoor en een schoolorkest op te richten en de kinderen de mogelijkheid te bieden lessen van muziekschooldocenten te volgen.”
Jan Turkenburg is vakspecialist aan twee basisscholen te Zwolle
Victor Stok – Onderbouwing gevonden, meer dan leuk!
“In 2015 heb ik de opleiding vakspecialist muziek afgerond.
Waarom ben ik dat gaan doen? Ik heb vroeger blokfluit moeten leren spelen op de PA, gitaar kwam daar snel bij en toen ging ik muziekles geven in de klas.
Ik werk in het ZML. Muziekmethodes voor het ZML bestaan niet. Activiteiten gekoppeld aan de leerlijnen bestaan niet. Dat wordt dus zelf uitproberen. En dat lukt best leuk, de leerlingen zingen leuk, ze spelen onder andere leuk djembe en ze kunnen ook bij muziekstukken aangeven wat het met hen doet: “Ik vind het lied leuk.” Maar muziek moet meer dan leuk zijn. Ik zocht naar meer onderbouwing, de doorgaande lijn, de helikopterview. Daarom ben ik de opleiding gaan doen.
En nu? Met mijn studiegenoten is er nog steeds contact. We sparren en geven feedback over muzieklesideeën. Dat alleen al is waardevol.
Recent heb ik een muziekles aan 13 jarigen in het VSO-ZML gegeven aan de hand van het lied “Kip zei de boer”. De leerlingen zongen het lied, een aantal begeleidden het (door mij geschreven) refrein met schudeieren en een drietal speelden op de boomwhackers. Maar bovendien: de leerlingen genoten en waren allemaal actief betrokken. Het was meer dan leuk, het was goed! Deze les had ik zonder de opleiding niet kunnen geven.”
Victor is werkzaam in het speciaal onderwijs en geeft muziek binnen de school een goede plek. Opleiding Utrecht, 2014
Marion Koens – Met de kinderen naar een orkest
“Een van de hoogtepunten van de afgelopen tijd was wel het “Toeterroute-project” waaraan we in samenwerking met het centrum voor kunstzinnige vorming uit Arnhem (Eduart) als school hebben meegedaan. Enkele leden van het harmonieorkest uit Epe zijn op school geweest. De kinderen hebben geluisterd en ze mochten ook zelf proberen op echte blaasinstrumenten te spelen. De volgende morgen heeft de onderbouw een taptoe gehouden op het schoolplein en als klap op de vuurpijl kwam ’s avonds het hele blaasorkest en gingen alle kinderen in optocht met zelfgemaakte instrumentjes, kleren en vaandels door Vaassen. Het is belangrijk om kinderen in aanraking te brengen met muzikanten. Dat kan o.a. via een schoolconcert. Het project deed me even denken aan mijn vorige school waar ik met de kinderen van groep 8 naar een klassiek concert van het Gelders orkest ging.”
Marion Koens is o.a. vakspecialist aan een basisschool in Vaassen
Reina Smant – Meer dan zingen alleen
“Ik sta al jaren voor de klas en heb een vaste groep. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin ik mijn hobby, muziek, kon combineren met mijn werk. Deze opleiding heeft er voor gezorgd dat ik nu ook lessen muziek ben gaan geven aan andere groepen in de school. Op dit moment hebben we (nog) geen muziekmethode maar we zijn wel van plan er een uit te zoeken. In het kader van deze opleiding voer ik verschillende opdrachten uit. Daardoor richt ik me nu ook op bewegen, luisteren en (grafische) notatie. Ik laat nu veel meer facetten van de muziek in de lessen naar voren komen dan voorheen. De kinderen begeleiden nu bijvoorbeeld met instrumenten een lied. In de andere klassen geef ik ook voorbeeldlessen. Dat werkt erg inspirerend, en zo leren mijn collega’s ook nog van de cursus.”
Reina Smant heeft de opleiding vakspecialist bijna afgerond en werkt op Urk