Vakspecialisten en schoolleiders aan het woord
Vakspecialist Sabrina – Gevarieerde muzieklessen en de start van een schoolband
“Een jaar lang mocht ik de opleiding Vakspecialist Muziek gaan doen, zodat het muziekonderwijs op onze school een nieuw impuls kon krijgen. Een jaar lang heb ik me als een vis in het water gevoeld, steeds weer nieuwe dingen lerend en nieuwe inzichten verwervend. Muziek is zo veel meer dan alleen maar zingen! Samen muziek maken, muziek beluisteren, muziek noteren en bewegen op muziek zijn een evenredig deel. Doordat ik heb lesgegeven in alle jaargroepen, heb ik gezien en gehoord dat niet alleen de kinderen heel veel leerden van de variatie in lessen, maar dat ook de leerkrachten ideeën en zelfvertrouwen vergaarden. Na mijn afstuderen is nu de volgende stap voor mij: het opstarten van een echte schoolband. Het instrumentarium is aangeschaft, de kinderen enthousiast gemaakt. Nu gaat het écht beginnen!”
Vakspecialist Rianne – Vakspecialist op verschillende scholen
“Muziek en onderwijs hebben beide mijn hart. De opleiding Vakspecialist Muziek combineert deze twee onderdelen tot een uitdagend en creatief geheel. Perfect passend voor mij. De verdieping en tegelijk de creatieve vrijheid bevielen mij heel erg goed. En nu, nog geen half jaar na het afronden van de opleiding, mag ik als vakspecialist op verschillende scholen muzieklessen verzorgen. Een uitdaging die mij veel energie geeft en kinderen en leerkrachten even boven de dagelijkse dingen uit tilt. Plezier voor de hele school! Een echte aanrader voor muziekliefhebbers in het basisonderwijs.”
Schoolleider over vakspecialist Marije – Kinderen zijn beter gaan zingen
“Wat mij opviel is dat de kinderen in de hele lessenserie enorm veel geleerd hebben. Ze hebben mij verrast in wat een groep 4 kan bereiken met muzieklessen. Ik bedoel hiermee aan te geven dat zij bijvoorbeeld stemoefeningen doen niet meer raar vonden en serieus meededen. De kwaliteit van de zang en de vaardigheid van complexere liedjes hebben mij versteld doen staan.”
Schoolleider over vakspecialist Brenda – De vakspecialist als aanjager
“Brenda is op onze school de vakspecialist muziek. Ze regelt en organiseert de planning van de lessen, doet voorstellen voor het aanschaffen van muziekinstrumenten en bereidt, vaak in overleg, de vieringen voor. Ze is verantwoordelijk voor de inhoud van de lessen en de doorgaande lijn muziek van groep 1 t/m 8. Tijdens onze studiedagen is er regelmatig een moment gepland waarbij Brenda collega’s inspireert of kennis opfrist. Voor mij als schoolleider is Brenda dé aanjager als het gaat om muziek. Ze doet voorstellen voor het professionaliseren en verder uitbouwen van dit vak op onze school.”
Vakspecialist Judith – Stevige basis voor verdere ontwikkeling
“De opleiding tot vakspecialist muziek heeft me veel bagage gegeven, om daarna als gediplomeerd vakspecialist aan de slag te gaan. Inspirerend is de grote hoeveelheid ideeën en informatie, die tijdens de bijeenkomsten met enthousiasme worden aangereikt door de muziekdocenten. Je kunt ze direct toepassen de praktijk. De theorie (over het KVB-model en de muziekdomeinen) werd tijdens de studiemomenten vaak direct gekoppeld aan een praktijkopdracht. Dit heeft een stevige basis gegeven, waaruit ik verder werk in de huidige praktijk. Het fijne van de opleiding zijn de vele leermomenten. Onder andere de feedback op je leiderschap, zoals bij het goed aanleren van een lied en het leiden van een ensemble tijdens b.v. improvisatie. Ook leer je veel van je medestudenten. Na de opleiding ontwikkel je je verder vanuit de stevige basis van theorie en praktijk. Ik ben na de opleiding werkzaam als vakspecialist op mijn eigen school voor één dag in de week en maak plannen voor de toekomst, om meer dagen muzieklessen te gaan geven. Het heeft me veel gebracht”.
Vakspecialist Victor – Onderbouwing gevonden, meer dan leuk!
“In 2015 heb ik de opleiding vakspecialist muziek afgerond.
Waarom ben ik dat gaan doen? Ik heb vroeger blokfluit moeten leren spelen op de PA, gitaar kwam daar snel bij en toen ging ik muziekles geven in de klas.
Ik werk in het speciaal onderwijs. Muziekmethodes voor het ZML bestaan niet. Activiteiten gekoppeld aan de leerlijnen bestaan niet. Dat wordt dus zelf uitproberen. En dat lukt best leuk, de leerlingen zingen leuk, ze spelen onder andere djembé en ze kunnen ook bij muziekstukken aangeven wat het met hen doet: “Ik vind het lied leuk.” Maar muziek moet meer dan leuk zijn. Ik zocht naar meer onderbouwing, de doorgaande lijn, de helikopterview. Daarom ben ik de opleiding gaan doen.
En nu? Met mijn studiegenoten is er nog steeds contact. We sparren en geven feedback over muzieklesideeën. Dat alleen al is waardevol.
Recent heb ik een muziekles aan 13-jarigen in het VSO-ZML gegeven aan de hand van het lied “Kip zei de boer”. De leerlingen zongen het lied, een aantal begeleidden het (door mij geschreven) refrein met schudeieren en een drietal speelden op de boomwhackers. Maar bovendien: de leerlingen genoten en waren allemaal actief betrokken. Het was meer dan leuk, het was goed! Deze les had ik zonder de opleiding niet kunnen geven.”
Vakspecialist Marion – Met de kinderen naar een orkest
“Een van de hoogtepunten van de afgelopen tijd was wel het “Toeterroute-project” waaraan we in samenwerking met het centrum voor kunstzinnige vorming uit Arnhem als school hebben meegedaan. Enkele leden van het harmonieorkest uit Epe zijn op school geweest. De kinderen hebben geluisterd en ze mochten ook zelf proberen op echte blaasinstrumenten te spelen. De volgende morgen heeft de onderbouw een taptoe gehouden op het schoolplein en als klap op de vuurpijl kwam ’s avonds het hele blaasorkest en gingen alle kinderen in optocht met zelfgemaakte instrumenten, kleren en vaandels door Vaassen. Het is belangrijk om kinderen in aanraking te brengen met muzikanten. Dat kan o.a. via een schoolconcert. Het project deed me even denken aan mijn vorige school waar ik met de kinderen van groep 8 naar een klassiek concert van een symfonieorkest ging.”
Vakspecialist Reina – Meer dan zingen alleen
“Ik sta al jaren voor de klas en heb een vaste groep. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin ik mijn hobby, muziek, kon combineren met mijn werk. Deze opleiding heeft ervoor gezorgd dat ik nu ook lessen muziek ben gaan geven aan andere groepen in de school. Op dit moment hebben we (nog) geen muziekmethode maar we zijn wel van plan er een uit te zoeken. In het kader van deze opleiding voer ik verschillende opdrachten uit. Daardoor richt ik me nu ook op bewegen, luisteren en (grafische) notatie. Ik laat nu veel meer facetten van de muziek in de lessen naar voren komen dan voorheen. De kinderen begeleiden nu bijvoorbeeld met instrumenten een lied. In de andere klassen geef ik ook voorbeeldlessen. Dat werkt erg inspirerend, en zo leren mijn collega’s ook nog van de cursus.”