Het NMP is een netwerk voor muziekdocenten die werkzaam zijn aan een Pabo.Het streven is het bevorderen van het muziekonderwijs op de opleidingen voor leraar primair onderwijs en daarmee indirect ook op de basisscholen. Het NMP is als initiatiefnemer en als resonansgroep zodanig steeds nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuw materiaal.
Sinds 1989 organiseert het NMP landelijke studiedagen waarin de koppeling tussen het muziekonderwijs en actuele onderwijskundige ontwikkelingen bestudeerd worden. Deze studiedagen vinden steeds op een andere Pabo plaats.
Het streven is zoveel mogelijk collega’s bij dit netwerk te betrekken om een breed gedragen visie op het muziekonderwijs te kunnen voorstaan. We nodigen nieuwe collega’s dan ook van harte uit lid te worden.
De vereniging is ingeschreven bij de kamer van koophandel nr. 17111376
De vereniging heeft de volgende doelen:
- Het bevorderen van het muziekonderwijs, in het bijzonder de opleidingen voor leraar basisonderwijs in al zijn facetten.
- Het behartigen van de belangen van de leden, met name op onderwijskundig gebied.
De vereniging wil deze doelen bereiken door:
- het houden van studiebijeenkomsten
- het entameren van werkgroepen
- het verstrekken van informatie aan de leden over onderwijsontwikkelingen
- het samenwerken met organisaties op het gebied van onderwijsontwikkeling, voor zover deze samenwerking voor het bereiken van het gestelde doel bevorderlijk kan zijn
- alle andere middelen die bevorderlijk kunnen zijn om het doel te bereiken.
Visie van het NMP
Het NMP wil zorg dragen voor verantwoord muziekonderwijs op de pabo. Verantwoord muziekonderwijs op de pabo houdt in dat studenten een brede muzikale en muziekdidactische basis geboden wordt, op zowel productief als reproductief, als op receptief en reflectief gebied. Vanuit deze basis kan de student verder met de eigen muzikale ontwikkeling.
Om ervoor te zorgen dat studenten in staat zijn muziek vanuit eigen ervaringen een goede plek te geven in het basisonderwijs is, een goede gehoors- en stemontwikkeling essentieel. Bovendien worden zij gestimuleerd zelf (individueel en samen) muziek te maken.
Naast deze muzikale ontwikkeling wordt ook aandacht besteed aan een zodanige attitude van studenten, dat zij muziek en muzikale ontwikkeling van kinderen kunnen plaatsen in een breder perspectief. Dit zowel in het kader van het culturele erfgoed, als om een bijdrage te leveren aan het pedagogisch klimaat en aan de algemene ontwikkeling van kinderen.
Geschiedenis
Het NMP is in 1989 ontstaan vanuit het SLO-projekt “Muziek PABO-basisonderwijs”. Middels oproepen in vakbladen werden Pabodocenten muziek gevraagd om feedback te geven op producten van de SLO. Deze groep docenten verenigde zich in het Netwerk Muziekdocenten PABO. Collega’s adviseerden over SLO-producten en werkten mee om die te implementeren. De eerste vergadering vond plaats in Den Bosch, voorgezeten door Anthony Zielhorst. Na een jaar werd het voorzitterschap overgenomen door Jelle Everhardus. Hij bleef voorzitter tot 2001 waarna Frans Haverkort hem opvolgde. In 1999 werd het Netwerk een vereniging en werden de statuten van het NMP in een notariĆ«le akte vastgelegd.
In de loop der jaren veranderde de doelstelling van de vereniging van feedback-groep naar een initiƫrende vereniging. Het NMP heeft door advisering mede zorg gedragen voor kwaliteitsverbetering van externe producten. Daarnaast biedt het NMP een sociale ontmoetingsplek voor muziekdocenten Pabo waar collegiale uitwisseling van denken en eigen producten kan plaatsvinden, waar gemeenschappelijk ervaren problematiek gedeeld wordt en waar samen naar oplossingen gezocht kan worden.