De volgende leeruitkomsten zijn geformuleerd voor de opleiding:
Algemeen
De vakspecialist muziek creëert muzikale leersituaties waarin hij muzikale ontwikkeling stimuleert bij de kinderen van groep 1 tot en met 8 in de basisschool. De vakspecialist muziek heeft in het ontwerp en de uitvoering aandacht voor de kwaliteit, onderbouwt keuzes in repertoire, didactiek en leerlijnen, en geeft daarbij actief muzikaal leiding aan alle groepen. Hij reageert op muzikaal gedrag in leersituaties door te observeren en luisteren.
Zingen
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin hij een groep kinderen een gevarieerd en bij hun ontwikkeling passend repertoire laat zingen. Hij doet dit met aandacht voor kwaliteit door onderbouwde keuzes in repertoire, didactiek, effectief en muzikaal leidinggeven en doelmatige stemvormende activiteiten.
Spelen
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin hij kinderen (bege)leidt in het spelen van muziek in een rijke leeromgeving waarbij hij de eigen verworven muzikale vaardigheden inzet.
Luisteren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen een breed scala aan (gerichte) luisterervaringen opdoen passend bij klank, vorm en betekenisaspecten van muziek. Hij maakt in het ontwerpen van onderwijs weloverwogen keuzes zodat hij de auditieve waarneming traint, het muzikale geheugen bevordert en het luisterrepertoire van kinderen vergroot.
Componeren en Improviseren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen muzikale creativiteit ontwikkelen door te componeren en improviseren (ook digitaal). Hij integreert andere muzikale gedagsvormen zoals zingen, spelen op instrumenten, lezen, noteren, bewegen op een natuurlijke en muzikale manier.
Lezen en Noteren
De vakspecialist muziek ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen picturale, grafische en traditionele notatie leren hanteren zodat zij muzikale vaardigheden en inzichten verwerven in de taal van de muziek.
Bewegen
De vakspecialist ontwerpt en creëert leersituaties waarin kinderen klankeigenschappen, vormprincipes en betekenisaspecten van muziek ervaren en omzetten in beweging. Hij stimuleert het muzikale belevings- en bewustwordingsproces van kinderen door beweging.