Waarom een vakspecialist muziek in school?
Veel scholen zijn op zoek naar een kwaliteitsimpuls voor het vak muziek. Maar dan wel graag in de vorm van een leraar die, naast zijn specialisatie in het vak muziek, breed inzetbaar is binnen de school. De opleiding wordt al meer dan twintig jaar op meerdere plaatsen in ons land succesvol uitgevoerd en heeft zijn waarde voor de praktijk inmiddels bewezen.
Het opleiden van een Vakspecialist Muziek is een waardevolle en duurzame investering om de kwaliteit van het muziekonderwijs op school te verhogen.
Een kwaliteitsimpuls voor de school!
Door één van de teamleden op te leiden tot vakspecialist muziek wordt niet alleen het muziekonderwijs, maar het culturele klimaat in de hele school verbeterd en vernieuwd, doordat dit teamlid:
- tijdens de opleiding bekend raakt met de nieuwste ontwikkelingen op het vakgebied;
- het vak muziek in alle groepen kan geven;
- collega’s kan coachen;
- contact legt met kunstzinnige instellingen zoals schouwburgen, muziekscholen en muziekgezelschappen;
- de schoolconcerten op school kan organiseren, een musical kan instuderen en tijdens bijzondere projecten leidinggeeft aan een schoolkoor of instrumentale speelgroep.
Met een Vakspecialist Muziek kan de school veel beter inspelen op de behoeften van de kinderen, de mogelijkheden van het team en de wensen van de ouders naar meer en beter muziekonderwijs. Zo wordt de school een eigentijdse organisatie die niet alleen het maximale uit haar leerlingen, maar ook uit haar medewerkers haalt.
Mogelijkheden voor het financieren van een vakspecialist
Er zijn diverse mogelijkheden om een vakspecialist muziek op jouw school ook financieel mogelijk te maken:
- Uit het eigen schoolbudget: bespreek met het team hoe muziek een speerpunt kan worden waar de hele school van meeprofiteert!
- Schooloverstijgend: zoek contact met de bovenschools bestuurder om te kijken welke mogelijkheden er ontstaan door samenwerking tussen scholen van dezelfde vereniging/hetzelfde bestuur.
- Onderzoek mogelijkheden die voortkomen door aan te sluiten bij speerpunten als ‘de verlengde schooldag’, ’taalachterstanden’, ‘inclusie’, etc.
- Bespreek de mogelijkheden met cultuurcoaches die bij vele gemeenten werkzaam zijn
- Neem contact op met (lokale) afdelingen van Méér Muziek in de Klas