Woensdag 22 maart vond het symposium ‘Morgen Méér Muziek in de Klas’ op Paleis Noordeinde, dat Meer muziek in de klas samen met de PO-Raad, Algemene Vereniging Schoolleiders en de Onderwijscoöperatie organiseerden, plaats. Ze kregen hierbij steun van Het Concertgebouw. 200 leerkrachten, schoolleiders en schoolbestuurders kwamen samen om een belangrijke vraag te beantwoorden: ‘Wat kunnen wij als leerkrachten, schoolleiders en schoolbestuurders doen om morgen op onze school aan de slag te gaan met structureel muziekonderwijs? En wat en wie hebben we daarbij nodig?’
Het symposium werd geopend door Koningin Máxima, erevoorzitter van het Platform Méér Muziek in de Klas. Haar enthousiasmerende openingstoespraak kun je teruglezen op de site van het Koninklijk Huis. Hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder gaf vervolgens een korte lezing over de effecten van muziekonderwijs op het kinderbrein. Tijdens interactieve workshops deden de deelnemers inspiratie en kennis op. Minister Bussemaker sloot het symposium af. In het verslag van het symposium kun je alles nog eens rustig nalezen, en bekijken welke stappen jij kunt zetten om morgen met muziek in je klas te starten.
Samenwerking Gehrels, VLS en NMP
De NMP-leden Michel Hogenes, Marjanka van Maurik, Suzanne Kratsborn en Roeland Vrolijk hebben ook deelgenomen. Een onderdeel van het symposium is het tot stand brengen van een statement over het muziekonderwijs in Nederland. Ter voorbereiding op deze dag hebben Meer muziek in de klas en Anne Boerrigter van het Taalcentrum-VU hebben samen met vertegenwoordigers van het NMP, Gehrels en de VLS een statement opgesteld. In het statement staat beschreven hoe we over kwalitatief muziekonderwijs op de basisschool denken. Tijdens het symposium hebben leerkrachten en schoolleiders gereageerd op het conceptstatement. Vanuit het NMP zijn met name Benno, Suzanne en Marjanka hierbij betrokken geweest. De komende maanden zal de reactie vanuit het veld worden verwerkt en zal een nieuw statement worden opgesteld.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.